תפריט נגישות

טוראי יצחק אסטרייכר ז"ל

יצחק אסטרייכר
בן 22 בנפלו
בן מלכה ויעקב
נולד בפולין
בט"ו בתמוז תרפ"ו, 27/6/1926
התגורר ברעננה
שרת בחטיבת אלכסנדרוני (חי"ש)
יחידה: גד' 52
נפל בקרב
בט' בתמוז תש"ח, 16/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: קולה
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: נתניה
הותיר: אחות

קורות חיים

בן יעקב ומלכה. נולד בשנת תרפ"ו (27.6.1926) בסוסנוביץ שבפולין. אחרי גמר לימודיו בבית-הספר למד נגרות ועבד בה.

במלחמת-העולם השניה, כשהנאצים מסרו את כל היהודים במחנות לתאי-ההשמדה, בחרו בו לעבודה והשאירוהו בחיים. בעת השחרור נמצא במחנה-עבודה בגרמניה, עבר לבלגיה ונכנס לקיבוץ-הכשרה שאורגן על-ידי אנשי הבריגדה. בעזרת בחורינו הולבש מדי-חייל ונשלח "הביתה" לשחרור כמתנדב ארצישראלי, וכך הגיע לארץ בשנת 1946 ללא סרטיפיקט וללא כל תקלות הצפויות לעולה "בלתי-חוקי". שבוע ימים עשה בקיבוץ נען ואחר-כך בבית דודו ודודתו ברעננה, שם עבד עבודות שונות ובעיקר במקצוע הנגרות והיה חביב ומקובל על כל יודעיו ומכריו.

משפרצה מלחמת-הקוממיות התיצב לשירות והשתתף בכל הפעולות והקרבות בחטיבת "אלכסנדרוני". כחודש אחרי הכרת המדינה הגיעה לארץ אחותו, זו הנפש היחידה ששרדה ממשפחתו, והוא הספיק עוד לראותה פעמים בסורו הביתה לחופשות קצרות.

במבצע "דני" שירת במחלקה בפיקודו של אברהם מיכרובסקי, שהיה מעוזריו וממיטיביו כאיש הבריגדה בבלגיה. ב-15 ביולי 1948 בערב החליפה פלוגתו פלוגה אחרת מהחטיבה במשלטים שממזרח לקולה וטרם הספיקה להיערך ולהתחפר כהלכה במקום. בבוקר ט' בתמוז תש"ח (16.7.1948) תקפו כוחות הלגיון את המשלט כשהם מסתייעים באש ארטילרית ובשריוניות. הם שטפו את עמדות המחלקה במשלט הקדמי ואילצו את הפלוגה לסגת. בקרב זה נפל עם חבריו, ובכללם מפקדו מיכרובסקי. הובא לקבורה בבית-הקברות הצבאי בנתניה.

זכרו הועלה בספר "חמישים הדקות של קולה" מאת שמואל שוארץ.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה