תפריט נגישות

אלכסנדר רוזנברג ז"ל

בן ציפורה וחנוך
נפטר לאחר השירות
בט"ז באייר תשנ"ח, 12/5/1998
מקום קבורה: ירושלים - גבעת שאול

קורות חיים

אלכס נולד בפולין ב 1935, שרד כילד את השואה במהלכה איבד את אביו שגויס בכוח לצבא הרוסי אך למרבה הטרגדיה אביו חנוך, קפא למוות מס' ק"מ מהבית בשובו מהמלחמה.

אימו נותרה לבדה עם חמישה ילדים קטנים, בניהם תינוקת בת שנה, לנוס מהגרמנים דרך היערות לסיביר הקפואה.

בתום המלחמה הגיעה המשפחה לאיטליה כדי לעלות למדינת ישראל באמצעות עלית הנוער, אלכס ואחיו הופרדו מאימם והוא ואחיו שמחה שהו עד לעליה בסלבינו.

ב 1948 כשהוא בן 13 עלה לארץ, את שירותו הצבאי החל כלוחם גולני בתפקיד רובאי.

ב 1955 בעת פעולה סודית בניצנה תוך שמירה על הגבולות המפורזים, נקלעה יחידתו למארב מתוכנן של המצרים. חלק מהלוחמים נהרגו וחלקם ובתוכם אלכס וידיו שמעון אוחנה נשבו.

5 החודשים בשבי המצרי, היו בכלא עבסיה שבקהיר. בחודשים אילו עבר אלכס ז"ל חוויות טראומטיות כולל חקירות ועינויים, בידוד ואיומים תדירים של הוצאה להורג.

3 לוחמים נוספים בהם יהושוע אניקסטר, שמעון אוחנה, ויונתן אטקס חלקו עימו תקופה קשה זו. יהושוע שנשבה חודשיים קודם לכן ויונתן שנשבה שנה מאוחר יותר.

עם השחרור מהשבי ב 1957 ניסה אלכס לחזור למסלול חיים נורמלי כנגר ואיש אחזקה, הוא הוכר כנכה בשיעור 10% בלבד בגין PTSD (הלם קרב).

בגיל 38 נשא לאישה את שרה קלמרו ונולדו להם בת ובן , חביבה וחנוך.

אלכס המשיך לסבול לאורך כל התקופה ממאורעות העבר הקשים, עימם התמודד יחד עם משפחתו בכוחות עצמו.

למרות היותו פדוי שבי והלום רב, המשיך אלכס לשרת במילואים במשך כ 30 שנה, ביחידות שונות ובמקומות מרוחקים ומסוכנים שלא הלמו את מצבו הרפואי והנפשי, ואף גרמו להחמרתו ופרות מחלות נוספות.

בשנת 1970, לאחר שירות מילואים טראומתי בעזה שלווה במתח ולחץ שכלל בין היתר לווי שיירות תחת אש חיה , הדרדר מצבו הבריאותי והנפשי והוא חלה בסכרת ולחץ דם. פניותיו להכרה במצבו לא זכתה להתייחסות בשל מדיניות אי הטיפולבשבויים שהיתה נהוגה במשהב"ט באותם הימים.

רק ב 1997 פנה מחדש למשה"ט בסיוע ועידוד ילדיו שבגרו ונחשפו לפרסומי המשרד אודות המחקרים שנעשו ומסקנותיהם לגבי הטיפול הלקוי שהיה בשבויים לאורך השנים.

במהלך שנת 1998 עבר מס' וועדות רפואיות, שהעידו על מצבו אך החמירו אותו. המלצותיהם היו בגדר מעט מידי ומאוחר מידי, כוחותיו של אלכס לא עמדו לו עוד והוא נפטר ב 12.5.98 מדום לב.

לאחר מותו המשיכה משפחתו במאבק משפטי של 13 שנים במהלכם הכיר בית המשפט כי הסכרת נגרמה עקב שירותו הצבאי וגם אחוזי הנכות הנפשית הועמדו על 50%.

ב 12.5.2011 הוכר אלכס ז"ל כחלל מערכות ישראל, היות ונקבע כי אלכס נפטר עקב מחלה שנגרמה בשל ובמהלך שירותו הצבאי.

אלכס ז"ל היה אדם חם ואוהב שביטל תמיד את הצרכים שלו עצמו לטובת המשפחה, העבודה והסביבה הקרובה, הוא היה איש חכם ונבון, יצירתי וחרוץ, בוגר האוניברסיטה של החיים, בתנאים אחרים כנראה שהיינו שומעים עליו כמהנדס מוכשר, או אדריכל.

את ליבו ונשמתו מסר למען המדינה ושלומה, כך גם חינך את ילדיו.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה