תפריט נגישות

טוראי מנחם (מנדל) פרידר ז"ל

מנחם פרידר
בן 18 בנפלו
בן קריינדל ומשה
נולד בהונגריה
בכ"ט באייר תר"צ, 27/5/1930
התגורר בבארות יצחק
שרת בפלמ"ח - חטיבת הנגב
נפל בקרב
בח' בתמוז תש"ח, 15/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: קיבוץ בארות יצחק
באזור מרכז הארץ והשפלה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 6, שורה: 02, קבר: 03.

קורות חיים

נולד ב-27.5.1930 בכפר הונגרי קטן, ניר בלטק, שם למד ב"חדר" ואחר-כך ב"ישיבה", עד אשר פרצה מלחמת העולם השניה ובשנת 1944 הוגלה למחנה ריכוז, בו אבדו הוריו. עם שחרורו הצטרף לכשרת "בני-עקיבא" בעיר קושיצה אשר בסלובקיה, שם גם למד בישיבת הרב עמיאל.

בשנת 1946 עלה ארצה באניה "החייל העברי", שהה זמן-מה בעתלית ולבסוף עבר למקוה-ישראל, בה למד במסגרת "עליית-הנוער". עד מהרה התבלט באופיו: ישר, פועל חרוץ, אוהב לעבוד, תלמיד טוב בכיתה, חביב על כל מוריו וחבריו. היה בו צמאון גדול לתורה ודעת, ללמוד את מה שאיחר בשנות המלחמה והסבל. ואמנם, היתה לו למנדל תפיסה מהירה ושכל ישר, והוא עשה חיל בלימודיו.

עם התארגנות הגרעין "עצמאות" הצטרף אליו והיה מפעילי הגרעין אשר עבר לבארות-יצחק. בשיחה עם חבריו אמר: "עוד רחוק היום. יתכן שלא אני ולא ילדי נראה את הגשמת הרעיון. אבל רצוני לתרום חלקי - כחבר פשוט". לא רצה בחיי גבורה ולא במות גיבורים. הוא חלם על חיים רגילים פשוטים ואפורים, לקום בבוקר לעבודה ובערב לחזור למנוחה, עם ספר, בחברת המשפחה.

ב-15.7.1948 בזמן ההתקפה על בארות-יצחק, ראה מנחם (מנדל) חבר נופל ארצה, פצוע קשה. מיד רץ, להגיש לו עזרה. לא הצליח להגיע לחברו וכדור מצרי שם קץ לחייו הצעירים. נקבר בבארות-יצחק. ב-21.10.1950 הועבר להר-הרצל בירושלים. זכרו הועלה על דפי החוברת "לזכר השלושה", חברי גרעין "עצמאות".

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה