תפריט נגישות

טוראי ישעיהו אלבוגן ז"ל

ישעיהו אלבוגן
בן 23 בנפלו
בן בילה ויוסף
נולד בצרפת
בי"ד בטבת תרפ"ו, 31/12/1925
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח
יחידה: הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בקרב
בי"א בתמוז תש"ח, 18/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: שילטא אל בורג'
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל

קורות חיים

בן יוסף ובילה. נולד ב-31.12.1925 בעיר שטרסבורג שבצרפת להורים אדוקים ילידי הונגריה. כשגמר את חוק לימודיו בבית-הספר היסודי עבר לבית-מדרש-למורים והתכונן לשמש בהוראה. עם פרוץ מלחמת-העולם עבר מאזור הספר לפנים צרפת, שם בחר לו מקצוע מעשי ולמד חשמלאות ומסגרות. היה מאורגן בתנועת-צופים יהודית ובתנועת-נוער צרפתית גם יחד, ועבד בימי ההפצצות בהצלת אנשים ובפינוי הריסות (לשם כך השתלם בקורס ל"עזרה ראשונה"). בימי הכיבוש והדיכוי מצא עם אחיו את הדרך אל המחתרת הצרפתית.

בשנת 1944 הצליח לעבור לספרד ומשם עלה לארץ-ישראל. הצטרף לקבוצת טירת-צבי, עזב אותה ועלה על הקרקע עם חברי עין-הנצי"ב, אך בשנת 1946 פרש מחיי שיתוף ועבר לתל-אביב. עבד במסגרות, חסך כסף לשם העלאת הוריו ובשעות הפנאי התמכר ללימוד הנדסת-בנין (על-ידי קורספונדנציה עם בית ספר מקצועי בצרפת). עם בואו לארץ שירת גם במשטרת הישובים ועל-ידי כך הצטרף ל"הגנה". עלם שומר מסורת, בעל אמונה שרשית וטבעית.

בראשית המאורעות התגייס לפלוגה דתית ונשלח עם תגבורת לנקודת אחיזתו הראשונה, לטירת-צבי. גם שם, כמו בימי מלחמת-העולם, שירת ב"עזרה ראשונה". השתתף בפשיטה ללבנון ומשם נשלח עם גדוד הפלמ"ח להילחם בחזית לטרון. לאמו, שנשארה בצרפת, שלח מכתבי-עידוד, בהם הדגיש את עצמת נס התקומה שהתרחש בישראל והביע את תקוותו כי המשיח בוא יבוא במהרה, כי הימים הם ימי משיח באמת.

נפל במערכת לטרון ב-18.7.1948 ועד הרגע האחרון הושיט עזרה לפצועים. ב-28.2.1950 הועבר להר-הרצל בירושלים.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה