תפריט נגישות

סגן הלל סנדרס-ישראלי ז"ל

הלל סנדרס-ישראלי
בן 26 בנפלו
בן רבקה ואיתן
נולד במשמר העמק
בי' בטבת תש"ח, 23/12/1947
התגורר בבן שמן
התגייס ב-אוגוסט 1966
שרת בחיל הנדסה, חיל שריון
יחידה: גד' אמש"ט 641
נפל בקרב
בט"ז בתשרי תשל"ד, 12/10/1973
במלחמת יום הכיפורים
מקום נפילה: רמת הגולן
באזור רמת הגולן
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ה, חלקה: 3, שורה: 02, קבר: 13.
הותיר: אם, אב, אב חורג, אח ואחות - ירון ונועה

קורות חיים

הלל, בן רבקה ואיתן, נולד ביום י' בטבת תש"ח (23.12.1947) בקבוץ משמר העמק. הוריו היו ממייסדי קיבוץ סאסא, שם גדל מגיל שנה כבן הבכור של הקיבוץ. בקיבוץ עשה את שנות ילדותו, החל מגן הילדים ועד לכיתה ז' בבית-הספר של קיבוץ אילון הסמוך. אחר-כך עבר יחד עם אחיו ואחותו למוסד החינוכי בכפר הנוער בבן-שמן. אביו-מאמצו, יהושע ישראלי, היה מעובדי "עליית הנוער" של הסוכנות היהודית בכפר הנוער. כאן עשה הלל את תקופת נערותו, וכמו כן למד בבית-הספר התיכון-אזורי רמלה-לוד, שם השתלם במגמה הביולוגית.

הלל היה איש חברה מובהק, שהצליח ליצור בקלות קשרי חברה עם כל אדם. בזמנו החופשי עסק בנגינה בגיטרה וחיבב במיוחד שירי עמים. הוא הרבה גם לעסוק בספורט בכלל, ובענף הטניס בפרט, יצא לטיולים רבים והיה מדריך בגדנ"ע.

הלל גויס לצה"ל במחצית אוגוסט 1966 והוצב לחיל ההנדסה. לאחר הטירונות השתלם בקורסים מקצועיים שונים, לרבות קורס מש"קי חה"ן. מאחר שהצליח יפה ביחידתו נשלח לקורס קצינים ואחרי-כן השתלם בקורס קציני חה"ן. את חובתו כחייל מילא על הצד הטוב ביותר. תחילה הועסקה יחידתו בבניית הגדר הביטחונית בבקעה, לאורך גדות הירדן; אחר-כך עסקה בפינוי מוקשים בסביבות ירושלים, ואחר כך נשלחה להקמת ביצורים בגזרת תעלת סואץ. בעת העבודה בגזרה זו נכווה הלל מהתפוצצות מנוע, אך התגבר מהר על פצעיו וחזר ליחידתו. היחידה המשיכה להניח מוקשים בשעות הלילה, בעוד המצרים משקיפים על הפעולות באמצעות מכשירי אינפרא-אדום. בכל תחומי עיסוקיו בצבא זכה הלל לשבחים. כמפקד היה אהוב על פקודיו, בזכות גישתו האנושית ויחסו ההוגן והלבבי. הלל הושפע מהיפגעם של חבריו במלחמת ההתשה. לכן, משסיים את שירות החובה במחצית אוגוסט 1969 החליט ללמוד רפואה. הוא התקבל ללימודים באוניברסיטת "בריטיש קולומביה" שבקנדה, שם התגורר סמוך לסבו ולסבתו ולאביו מולידו, איתן סנדרס. במשך שנתיים למד באוניברסיטה, ואת זמנו הפנוי הקדיש לפעילות בקהילה היהודית. הוא השתתף בארגון הפגנות אהדה לישראל ונטל חלק בהתנצחות עם גורמים ערבים עוינים. בדוגמתו האישית השפיע רבות על צעירים יהודים, שעלו מקנדה לישראל. גם הוא לא מצא לו מנוח ושב לארץ, ולשמחתו הגדולה התקבל ללימודי הרפואה באוניברסיטת תל-אביב. לפני ראש השנה תשל"ד, נקרא הלל לשירות מילואים ונשלח ליחידה שעסקה בזריעת מוקשים בגזרה הצפונית. כמה וכמה פעמים הפצירו בו מפקדיו שיעבור לחיל הרפואה, אך הוא חזר וטען שבתפקידו זה, הוא בקי יותר.

במלחמת יום הכיפורים שירת כמ"מ שדה ביחידתו, שהוטל עליה לעסוק בתפקידי חבלה-צבאית ברמת הגולן.

ביום ט"ז בתשרי תשל"ד (12.10.1973) נפגע הלל מרסיס פגז ארטילרי ונפל. הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין בהר-הרצל.

השאיר אחריו אם, אב, אב חורג, אח ואחות.

במכתב תנחומים שנשלח למשפחה כתב מפקדו: "הלל היה אחד מקציני הגדוד הטובים ביותר, עזר וסייע ביד חייליו, אשר נקשרו בנפשו קשר הדוק".

בביטאון שיצא לאור מטעם הסוכנות היהודית לזכר נופליה, פורסמה רשימה ביוגרפית על הלל.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה