תפריט נגישות

טוראי אשר "שרי" לוי ז"ל

אשר לוי
בן 18 בנפלו
בן ברטה וחיים
נולד בבולגריה
בי"ב בכסלו תר"צ, 14/12/1929
שרת בפלמ"ח - חטיבת יפתח
יחידה: הגדוד הראשון - "העמק"
נפל בקרב
בי"א בתמוז תש"ח, 18/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: שילטא אל בורג'
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 3, קבר: 90.
קבר אחים

קורות חיים

בן חיים וברטה. נולד ביום 14 בדצמבר 1929 בבולגריה. סיים שש כתות של בית-ספר תיכון. הוריו נשאו את ההוויה הציונית בכל רמ"ח אבריהם בבולגריה והנחילוה לבנם.

בזמן שלטון הגרמנים בבולגריה לחם בהרים יחד עם הפרטיזנים. ראש מאוייו - העליה ארצה, וזמן מועט לאחר המלחמה, ב-26.9.1945, הגיע לארץ ומיד הצטרף לקיבוץ הזורע.

עוד בבולגריה היה חבר "השומר הצעיר". במשך הזמן יצרו חברי "עליית-הנוער" באותו קיבוץ גרעין התישבותי והוא, כחבר הגרעין, עבד כטרקטוריסט. בעבודתו ובהצטרפותו אל חברת "עליית-הנוער" בקיבוץ ראה את התגשמות שאיפתו. לא עבר זמן רב והוא כבר הדריך אחרים בעבודה. סיים קורסים ל"עזרה ראשונה" וגם כאן, כביתר מעשיו, גילה חריצות רבה.

עם פרוץ מלחמת השחרור, הצטרפו כל חברי הגרעין אל הגדוד הראשון של הפלמ"ח. שם שירת כחובש פלוגתי והשתתף בקרבות רבים - בגשר, שייך-חוסיין, כפר-קנה, צנדלה, קאקון, זרעין, משמר-העמק, מלכיה, בכיבוש לוד-רמלה ולטרון.

בקרב האחרון שירת כסגן החובש הגדודי.

בשעות אבל הוא ידע לעודד ולהבטיח :"האמיני, יום יבוא, טוב יהיה מבטיח לך..."

באחד הקרבות, כאשר חש לעזרת חבר פצוע, נפל ונפגע בברכו. מן ההכרח היה לנתח את הברך שגרמה לו יסורים רבים. אולם הוא סירב לנטוש את תפקידו ודחה את הניתוח לסוף המלחמה. "זה לא מפריע לי" - היה אומר תמיד.

בפעולות על כביש ירושלים, ימים ספורים לפני ההפוגה השניה, התקיפה יחידתו את לטרון. אשר רץ והתרוצץ על-פני החזית, החיש עזרה לפצועים, נשאם למקום מבטחים, אולם שעתיים בלבד לפני היכנס ההפוגה לתקפה, ב-18.7.1948, פגע בו רסיס והרגו.

הועבר למנוחת עולמים להר-הרצל בירושלים ביום י"א באדר תש"י (28.5.1950).

ב1948 לאחר נפילתו עלו הוריו ארצה ובינם לבין הקבוצה נקשר קשר אמיץ ואחיו הצעיר הלך בדרכו, התחנך בתנועה והוא חבר קיבוץ בית-ניר כיום.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה